ראש קבינט המומחים: להמליץ לחסן בנות מגיל 12

    צבי טסלר No Comments on ראש קבינט המומחים: להמליץ לחסן בנות מגיל 12

    מספר המאומתים במערכת החינוך בבנימינה על ל-80. פרופ' רן בליצר: הוריאנט ההודי אינו 'המילה האחרונה', הווריאנטים הבאים יהיו מדבקים יותר ועמידים יותר בפני החיסון

    בדיקות קורונה צילום: פלאש 90
    23:02
    01.05.24
    אבי יעקב No Comments on מקסימום איכות במינימום מחיר: טיולי בין הזמנים זה מקס סטוק

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ראש קבינט המומחים הלאומי המייעץ למערך 'מגן ישראל' ולממשלה, פרופ' רן בליצר מסביר על זני הקורונה ויעילות החיסונים. "‏נשאלתי לגבי יעילות החיסונים כנגד זן דלתא (ההודי)", כותב בליצר.

    ברוב הדיווחים-

    כנגד מחלה באשפוז: יעילות גבוהה ב-2 מנות- 92-96%, הן לחיסון פייזר והן ל-אסתרה זניקה (כמו מול אלפא)

    כנגד תחלואה תסמינית: יעילות מעט מופחתת לחיסון פייזר ב-2 מנות (80-90% מול זן דלתא-ההודי) לעומת עד 96% (באלפא הבריטי)

    אסטרה זניקה – יעיל משמעותית פחות.

    פרופסור בליצר אומר כי זן דלתא (ההודי) מדבק ב-50% יותר מאלפא (הבריטי) ולכן יהיה הזן השולט בישראל תוך זמן קצר, כמו במדינות רבות. לדבריו, במדינות בהן כבר התפשט יש זינוק בתחלואה. "לאף אחת מהן אין 85% חיסון בבוגרים- אז אין לדעת אם גם אצלנו נראה החרפה מהתפרצויות מקומיות לתחלואה מפושטת".

    לדברי פרופסור בליצר, החיסון של פייזר ב-2 מנות יעיל נגד זן דלתא (ההודי) , אבל קצת פחות. כמה פחות- לא ברור, דווחה יעילות 80-90% לתסמינים. פחות מאלפא (הבריטי)- 88-96% לפי עבודות שונות

    במדינה כמו ישראל בה >85% מהבוגרים מחוסנים, ולאור יעילות החיסון לעיל יש לצפות, בחישוב פשוט, שרוב הבוגרים הנדבקים יהיו מחוסנים, מוסיף בליצר.

    ואכן, בהתפרצויות של הימים האחרונים נדבקו (מעט) בוגרים. רובם מחוסנים, אומר הפרופסור.

    – החיסון מגן מצוין ממחלה המחייבת אשפוז גם עקב זן דלתא (ההודי). >92%. ב-UK נרשמה עליה (גרף), אבל מתונה יותר.

    – תמותה – לא נצפית עליה כלל, גם לא בבבריטניה. גם משום שרוב הנדבקים צעירים גם בשל הגנת החיסונים למבוגרים.

    "לכן, גם אם נראה התפשטות יחסית נרחבת בישראל עקב זן דלתא (ההודי), סביר שתתמקד באוכלוסיות צעירות לא מחוסנות, ותזלוג ותדביק מבוגרים – רבים מהם מחוסנים", אומר בליצר.

    עוד הוסיף, כי תיתכן אז עליה באשפוזים, בעיקר של (שיעור קטן של) הבוגרים הצעירים הלא מחוסנים וגם של מבוגרים מחוסנים, אבל לא צפויה עליה דרמטית בתמותה

    בהתאם להערכות אלה, ממליץ פרופ' בליצר:

    א. תחלואה בצעירים מיותרת ומותירה באופן לא נדיר חולי נלווה לתקופה לא ידועה. בשלב זה רובה נגרמת מייבוא של חולים ארצה, ואדוות ההדבקה סביבם

    צריך לכן קודם כל לוודא קיום ההנחיות- בדיקות בנתב״ג, ובידוד כמתחייב

    ב. הדבקה בצעירים בהיקף מוגבל לא מצדיקה מגבלות מכבידות על המשק

    לדבריו, זה הזמן לעבור מהנחיות וחוקים להמלצות- ילדים, ומתבגרים לא מחוסנים- מי שבסיכון ובכלל כל מי שרוצה להמנע מהמחלה וסיבוכיה (שקיימים גם בצעירים) – טוב יעשה אם ילבש מסיכה באירועים המוניים בחלל סגור, ובגיל >12 – שיתחסן.

    ב. גם מבוגרים – אם התחלואה תתגבר בקהילה – טוב יעשו המבוגרים והחולים הכרונים אם ילבשו מסיכה באירועים המוניים בחללים סגורים, שכן הסיכון שלהם להדבק בדלתא (למרות החיסון) נמוך אך לא זניח. וחלק קטן, בפרט בקבוצות הסיכון, כן יחלו במחלה קשה.

    ג. ידע מי שנוסע לחו״ל שסיכוייו לפגוש חולה בזן דלתא (ההודי) גבוהים, ומתגברים ככל שהזן מתפשט בעולם. "הייתי ממליץ לשקול היטב לוותר על כל נסיעה לא הכרחית עם ילדים, ומתבגרים לא מחוסנים"

    במטוסים ונמלי התעופה ובחלל סגור- להקפיד על מסיכה

    לאחר החזרה- להזהר, ובכל תסמין – להשאר בבית ולהבדק

    ד. חיסון בני 12-16: אם התחלואה תהפוך מפושטת, סביר יהיה לתת המלצה רחבה לחיסונם

    "עד אז- אם תמשך התחלואה, ולאור המידע שראיתי עד כה: לבנות- יותר פשוט להמליץ להתחסן. לגבי בנים- אף כי נראה שרוב מכריע של מקרי המיוקרדיטיס חולפים במהירות ללא שיירים, הייתי מותיר להתייעצות פרטנית עם הרופא.

    -‏ה. מוכנות להמשך: וריאנט דלתא (ההודי) אינו 'המילה האחרונה' של הקורונה, הוריאנט הבא, או הבא-הבא, יהיה מדבק עוד יותר, ובפוטנציאל- יעיל יותר בהתחמקות מהגנת החיסון.

    בליצר ממליץ להקים כבר כעת את מנגנוני המענה לאירוע הזה, לכשיופיע-

    – נתב״ג – דחיית ייבואו ארצה
    – ריצוף
    – שימור יכולות החקירה וההכלה



    0 תגובות